Dunderbollar

Tänkte att nu när jag ändå sitter i bilen och inte har någonting att göra så kan jag ju skriva upp receptet på mina dunderbollar. Dock så har jag ju inte bilderna på ipaden så det får bli ett bildlöst recept.

Dunderbollar.

Jag gick inte efter något speciellt mått utan jag testade mig fram och lika så får ni också göra. Men man får uppskatta och smaka av smeten. Då får alla den som de själva vill ha den.

Det du behöver är: nötter (jag använde mig av mandlar och cashewnötter och et blev super) havregryn, dadlar eller russin (jag tog inget av dem på grund av att jag inte tycker om något av dem och om ni frågar mig så säger jag att det blir godare utan. Kakao, mjölk, svart kaffe, honung, Kokos att rulla bollarna i, matberedare och stavmixer.

1. Jag började med att mixa sönder nötterna med stsvmixern. Man kan ju höra allt i matberedaren men jag ville ha mina nötter i lite större bitar och inte bara ett pulver så jag tog stavmixern till det.

2 när jag mixat alla nötter så stoppade jag ner dem i matberedaren. Där stoppade jag även i kakao. Hur mycket kakao du behöver beror ju helt på hur stor sats du gör och hur mycket du tycker om kakao. Men man kan ju börja med lite och sen stoppa i mer om det behövs. Mixa kakaon så den fördelas jämt med nötterna. Tar Max några sekunder.

3. Stoppa i havregryn, mjölk och kaffe. Snåla inte med havregrynet det fyller ut bollarna bra och de blir inte lika kompackta. Mjölk och kaffe behövs det inte så mycket av så ös inte på med det. Mixa ihop smeten tills den är jämn. Den ska inte vara torr och inte blöt. Mittemellan. Den blir ju lite kladdigare senare då du ska he i honungen.

4. He honungen som du tänker använda i en mugg och stoppa den i micron i kanske 15 sekunder så att den blir rinnigare för då fördelas det lättare i smeten. Jag tog ganska mycket honung så att de ska smaka sötare. Utan honungen så tror jag inte de smakar så bra. Mixa tills honungen fördelats då är smeten klar. Med matberedaren så behöver du inte mixa länge alls innan allt fördelas till en jämn smet.

5. Stoppa sedan in den i kylskåpet ett tag. Det behövs inte mer än 10-15 min.

6. Rulla sedan bollarna i kokos och förvara dem i frysen.

Sist men inte minst SMAKA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0